قصه گفتن براي تکامل مغز نوزاد لازم است


http://www.irna.ir/fa/news


 




متخصصان روان شناسي ، قصه کودکانه گفتن را براي تکامل مغز نوزادان و کودکان لازم مي دانند و مي‌گويند: با قصه‌گويي ، علاوه بر شناساندن صداي والدين ، صحبت کردن براي کودک راحتت مي‌شود و کلمات را صحيح و کامل ادا مي‌کند


 


دکتر"نرگس کچوئي " روان شناس، در گفت و گو با ايرنا گفت: والدين براين باورند که نوزاد هيچ چيز را متوجه نمي‌شود و لازم نيست با او حرف بزنند، اين در حالي که مغز نوزاد آماده براي پذيرش و يادگيري است و دوست دارد صداي والدين خود را بشنود و با محيط آشنا شود


وي گفت : والدين حتما بايد نام اشيا ، غذا،اسباب‌بازي و يا هرچيز ديگري را که به نوزاد مي‌دهند براي او بگويند و زماني که کودک سعي مي‌کند به هر لفظي کلمه را ادا کند صحبت کردن او را قطع نکنند و اجازه دهند آن گونه که راحت است آن را تلفظ کند


 


وي بااشاره به اينکه نوزادان به صداي افراد مونث بهترين پاسخ را مي‌دهند ، افزود : مطالعات نشان داده است که صحبت با زبان کودک ،  باعث تاخير در تکامل گفتار نمي‌شود ، اما والدين بايد سعي کنند در صحبت با کودک ترکيبي از لغات بزرگسالان را با صداي بچه گانه مورد استفاده قرار دهند


 


کچوئي گفت : در واقع با اين عمل بسترسازي مناسبي را براي کودک در اداي صحيح کلمات فراهم کرده‌ايم


دکتر "محمود رسالتي" روان شناس نيز با اشاره به اينکه از چهار ماهگي به بعد، پنج حس نوزاد از تعامل و واکنش بيشتري برخوردار مي‌شود، گفت :بينايي کودکان بعد ازچهارماهگي در حال افزايش است به طوري که توانايي پي‌گيري اجسام متحرک را از خود نشان مي‌دهد


 


وي افزود : والدين بايد بعد از چند ماه فضاي اتاق کودک را تغيير دهند و او را با ديگر فضاهاي بيرون از خانه و ديگر افراد خانواه آشنا کنند


وي اضافه کرد: کودکان علاقه‌مند به ديدن عکسهايي با رنگهاي شاد و پيچيده مي باشند بنابر اين بايد براي آنها کتابهاي داستاني تهيه شود  که رنگي وبا تصويرهاي بزرگ باشد زيرا اين عمل باعث افزايش آشنايي و عکس العمل کودک مي‌شود


 


رسالتي با اشاره به اينکه حس شنوايي کودک نسبت به تکلم او حساس‌تر است، گفت:کودک دوست دارد صداهاي مختلف را بشنود و در مقابل آنها بسته  به علاقه عکس العمل نشان مي‌دهد به طوري که حتي آنها را تقليد مي‌کند و منتظر تشويق والدين مي‌ماند


رسالتي گفت: والدين بايد حس چشايي فرزندان خود را تحريک کنند و بشناسند زيرا برخي از کودکان نسبت به يک سري از غذاها و طعم‌ها آلرژي دارند که اين خود باعث بيماري و بيقراري کودکان مي‌شود


 


وي افزود : درباره حس لامسه کودکان بايد اجازه داد آنها همه چيز را در خصوص زبري ، نرمي ، گرماو سرما احساس کنند تا بتوانند در مقابل آنها عکس العمل نشان بدهند


وي اضافه کرد : اولين پله براي بيدار و فعال کردن اين حس در نوزادان نوازش و در آغوش گرفتن آنها است زيرا با اين عمل به او اين احساس منتقل مي شود که او را دوست دارند و جايش امن است


 



قصه و تأثير آن در تربيت کودکان


http://www.urmiacity.com


 



اين مطلب در چهار قسمت ارائه مي شود.


 


( قسمت اول )


در کشور ما به رغم وجود گنجينه هاي علم و معرفت و داستآنها و افسانه هاي زيبا و آموزنده، اوليا و مربيان بيشترين وقت خود را به مسائل آموزشي کودکان اختصاص مي دهند و دانش آموزان نيز در خانه و مدرسه بيشتر اوقات خود را صرف يادگيري هاي غير فعال کرده، از سختي و خشکي دروس و اضطراب امتحان و نمره رنج مي برند. بدين ترتيب اغلب اوليا و مربيان از هدف اصلي تعليم و تربيت که پرورش انسان هاي خلاق، مبتکر و کارآمد است، باز مي مانند.


هدف از ذکر اين مطالب آشنايي شما با روش هاي قصه ي کودکانه خواني و قصه گويي براي کودکان دبستاني است که نقش بسزايي در رشد و شکوفايي خلاقيت در کودکانن دارد.


ادبيات کودکان چيست؟


ادبيات کودکان شامل قصه، شعر، نمايش، افسانه و داستان است. ادبيات کودکان عبارت است از تلاشي هنرمندانه در قالب کلام، براي هدايت کودک به سوي رشد، با زبان و شيوه اي مناسب و در خور فهم او. به بياني ديگر، ادبيات عبارت است از چگونگي تعبير و بيان احساسات، عواطف و افکار به وسيله ي کلمات در اشکال و صورت هاي گوناگون.


ادبيات، کودک را در همه ي اوقات زندگي پرورش مي دهد و باعث مسرت خاطر، وسعت تخيل و قوت تصور او مي شود و نيز نيروي ابتکار و ابداع به او مي بخشد. داستآنها و اشعاري که کودکان مي خوانند و مي شنوند اثري عميق در فکر و روحيه ي آنان مي گذارد و ايشان را براي رويارويي با مسائل رشد و معاشرت با ديگران آماده مي سازد و نيز در درک و فهم مشکلات زندگي آنان را ياري مي کند.


ادبيات کودک، به ويژه در زمينه هاي زبان آموزي و آموختن کلمات تازه به کودکان، نقش قاطعي دارد.


هدف هاي برنامه ي ادبيات کودکان در آموزش و پرورش دوره ي ابتدايي عبارت اند از:


1-    کمک به پرورش قدرت بيان و عواطف و افکار کودکان.


2-    تقويت و پرورش نيروي تخيل در کودکان.


3-    تحريک قوه ي ابتکار و ابداع در کودکان.


4-    ايجاد عشق و علاقه به ادبيات در کودکان.


در تعريف ادبيات کودکان مي توان گفت: مجموعه ي نوشته ها، سروده ها و گفتارهايي است که از طرف بزرگسالان جامعه براي استفاده ي خردسالان فراهم مي آيد، يا خردسالان خود خالق آن هستند.


5-    رشد اعتماد به نفس کودک و علاقه مند ساختن او به آزادي و عدالت اجتماعي.


6-  برآورده کردن نيازهاي عاطفي کودک و آماده ساختن او براي دريافت پيام هاي اخلاقي و انساني و شهروندي خوب بودن.


 تأثير قصه در کودکان


داستان کودکانه و قصه نقش بسيار مهمي در تکوين شخصيت کودک دارد. از طريق قصه ها و داستان هاي خوب، کودک به بسياري از ارزش هاي اخلاقي پي مي برد. پايداري،، شجاعت، نوع دوستي، اميدواري، آزادگي، جوانمردي، طرفداري از حق و حقيقت و استقامت در مقابل زور و ستم ارزش هايي هستند که هسته ي مرکزي بسياري از قصه ها و داستآنها را تشکيل مي دهند.


پرورش حس زيبايي شناسي در کودک، متوجه ساختن کودک به دنيايي که اطرافش را فرا گرفته، پرورش عادات مفيد در کودک، تشويق حس استقلال طلبي و خلاقيت کودک هدف هاي اصلي طرح قصه هاي خوب براي کودکان است.


انتخاب قصه هاي مناسب


مسئله ي انتخاب کردن قصه، با توجه به انبوه موادي که در اختيار قصه گوست، به ويژه براي قصه گوهاي تازه کار و مبتدي، مشکلي اساسي است. حتي بهترين و برجسته ترين قصه گوهاي حرفه اي هم قادر به گفتن هر داستاني نيستند. قصه گو، قهرمانان خود را از قصه هايي مي سازد که با شخصيت خاص و سبک او متناسب باشند. قصه گوي تازه کار، ابتدا بايد سعي کند که ويژگي هاي شخصيت و سبک گويش خود را ارزيابي کند. سپس از خودش بپرسد: چه نوع داستان هايي را مي توانم مؤثر و خوب بيان کنم؟ چگونه مي توانم شخصيت خود را با قصه هماهنگ کنم تا هر دو بتوانيم با شنونده ارتباط برقرار کنيم؟


پس از آن که قصه گو کار انتخاب کردن را تمام کرد، وارد مرحله ي آماده کردن داستان براي گفتن مي شود که از مهم ترين گام هايي است که در جهت به کار گرفتن فن قصه گويي برداشته مي شود. قصه گو بايد به خاطر داشته باشد که کار او از بر کردن يا از رو خواندن نيست، بلکه کار او قصه گفتن است که مانند تجربه اي يگانه باقي مي ماند.


از بر کردن قصه اغلب نخستين مانعي است که راه سير طبيعي و خودانگيخته ي يک قصه گويي موفق را سد مي کند. قاعده ي درست اين است که هرگز نبايد داستاني را براي «گفتن» به خاطر سپرد، بلکه با توجه به ساختمان قصه، به خاطر سپردن طرح آن کافي است.


انتخاب و آماده کردن داستان، نخستين گام ها در راه پيشبرد هنر قصه گويي است و هنر قصه گويي بر آنها استوار مي شود. قصه گوهاي مبتدي و تازه کار به زودي متوجه مي شوند زماني را که براي رسيدن به اين مرحله از رشد سپري کرده اند، سرمايه گذاري مفيدي بوده است.


آماده کردن ذهن و بيان ، در ارائه ي موفقيت آميز يک قصه کودکانه مهم ترين مُتغيّر به شمار مي آيد. بدون اين انتخاب و آماده کردن بسيار دقيق، قصه گو نبايد انتظار به دستت آوردن يک تجربه ي موفق را داشته باشد.



اهميت قصه کودکانه گفتن براي کودکان

قصه گفتن براي تکامل مغز نوزاد لازم است

آموزش داستان نويسي براي کودکان

چگونه داستان گويي و داستان نويسي را به کودکان آموزش دهيم

قصه و قصه گويي

ادبيات داستاني کودکان و نقش آن در رشد تفکر

مي ,قصه ,کودکان ,کودک ,ي ,بايد ,خود را ,است که ,مي شود ,قصه گويي ,ادبيات کودکان

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

همه چی موجوده رسانه خبری هدهد دفترچه یادداشت کلام برتر BooM RooM دومن درمن تیم زیرو همدم تنهایی من مجله اینترنتی حنانه sportbody